Eind jaren '80, in elke krant te vinden, het zoveelste sensationele bericht over de Solex!
Die keer in tegenstelling tot alle eerdere succes verhalen, niet vreugdevol.
In die dagen was ik bestuurslid Solexorganisatie Nederland die de opkomende populaire Solexraces begeleidden.
Zo herinner ik me dat de droeve aankondiging van MBK in Frankrijk "het einde van de Solex" aankwam als een mokerslag bij de grote aanhang van liefhebbers in Nederland. MBK produceerde Mobylettes;- brommers, scooters (tot op de dag van vandaag) en de Solex. Het verging de Solex in Frankrijk op dat moment zoals in Nederland al 20 jaar eerder. De Solex is van origine een Franse brommer. Voorrang was er voor de pastoor, wijkzuster en huisarts of filmsterren.

Pas in de jaren 50 kwam dit brommertje binnen bereik van de gewone man en vrouw. Midden jaren 60 ontdekten de Nederlandse Angry Young Ladies de Mobylette of Peugeot 101 als hippe brommer en nog een paar jaar later de Puch Maxi.
Waarom nog op die slak Solex?
Daarmee was het snel gedaan met de Solexproductie sedert 1951 bij van der Heem in Nederland. Voor die enkele oude dame of heer kwamen er nog wel enkele uit Frankrijk, waar de productie ooit in 1946 startte. In Nederland was het helemaal “over en sluiten” met de invoering helmplicht.
Zo verdween dit bijzondere brommertje uit het straatbeeld. Tot een paar grapjassen er races mee gingen rijden. Al snel groeide hetgeen als grap begon uit tot serieus sleutelen en tunen om het maximale uit dit kleine motortje te halen.

BB 1961
Meer historie ►
Solexine